Rytmikrecept

Vi har arbetat med musikmetodik i praktiken. Jag använde mig av musikövningen ekorr’n satt i granen. Vi började med att sjunga sången ekorr’n satt i granen. Det är inget krav på att kunna sjunga med, det räcker med att man kan benämna föremålen. Efter vi hade sjungit klart visade jag var ekorrboet var. Jag läste sångtexten och de andra fick fylla i sista ordet i varje fras som då blir granen, kottar, barnen, bråttom, tallegren, ben, svansen, mamma, ängen, sängen, piller, plåster och bandage.
Till glad musik fick de hoppa omkring i rummet. När jag ropade “Kom hem och ät!” skulle alla ekorrar springa hem och skala sina kottar.
För att förstärka ordförståelsen kan man förbereda med ekorrar, kottar, plåster och bandage. Man kan även förstärka ordförståelsen ytterligare genom att använda sig av en liten docksäng och en filt och lägga fram varje föremål i tur och ordning när man sjunger sången.
Man kan upprepa musikövningen ett par gånger. Därefter kan man om man vill ta en liknande sång och diskutera kring olikheter och skillnader mellan sångerna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × två =