Didaktisk planering forumspel 2

Ramfaktorer och sammanhang
Innan aktiviteten börjar har vi ätit lunch och därefter haft lässtund, här kommer polisbåten av Arne Norlin och vi har tittat på två korta filmer, en om mamma mu och en för barnen ny serie som heter bokstavshissen. Under min VFU-period har jag läst böcker på läsvilan och valt korta filmer med ett pedagogiskt syfte som berör konflikthantering, känslor och empati. Frelin förklarar att barnen kan få verktyg om konflikter och känsliga ämnen genom forumspel. Då får barnen avstånd till en konflikt och får ta del av konstruktiva lösningar. Barnen lär sig betydelsen av att få göra sin röst hörd och att det går att lösa en konflikt på andra sätt än att slåss och på ett orättvist sätt (2012, s.93 – 94). Jag har arbetat med tema om känslor för att barnen har kunskaper om konflikthantering, känslor och empati. När jag kom till förskolan upplevde jag att det var ett viktigt ämne för barnen och pedagogerna och valde därför att spinna vidare på det. Jag valde forumspel för att barnen i gruppen inte hade provat på det tidigare och jag hade ett behov av utmaning. Barnen i gruppen är positiva till utmaningar, är motiverade och tycker att det är viktigt med en gemenskap som arbetslaget har jobbat mycket med. Då har jag fokuserat mycket på empati, självförtroende, hjälpsamhet, självkänsla. I läroplanen står det att förskolan ska främja och utveckla barnens förståelse för andra människor i olika situationer. Verksamheten ska därmed formas av barnens utveckling och trivsel (Lpfö 98/16, s.4). Böckerna som jag har valt har först och främst intresserat mig, jag har valt bok utifrån ett flertal karaktärer som barnen kan identifiera sig med (Arnesson och Eriksson, 2009, s.20). Jag har valt olika typer av böcker, en del har varit med mycket text och mindre bilder och en del böcker har varit med mindre text och mer bilder. De böcker som jag har läst som har haft lite text och mycket bilder där det sker olika händelser har vi haft lättare att diskutera kring och jag har haft lättare att prata med barnen utifrån vad som går att se på bilderna, det har då blivit mer autentisk lässtund. Vi har diskuterat mycket under lässtunden, efter de korta filmerna och när vi har gjort känsloväggen. Arnesson och Eriksson förklarar att social kompetens behövs i samspel med andra människor. Då krävs det att pedagogerna arbetar aktivt med att motivera och engagera barnen i gruppen för att utveckla och stimulera de sociala färdigheterna. Om barnen ska ha möjlighet att utvecklas socialt krävs det att pedagogerna bekräftar och uppmärksammar de kompetenser och förmågor som barnen redan har, det leder till att barnen vill fortsätta göra goda handlingar (2009, S.50 och 60). Forumspelet som vi ska göra utgår från det forumspelet vi gjorde vid lärarens besök. Jag upplevde att forumspelet var ett bra sätt att bearbeta konflikter och hur barn till vardags kan resonera om konflikten (Rasmusson och Erberth, 2008, s. 151). Men den här gången ska det gå ut på att två barn leker med lego och ett tredje barn leker med tåg bredvid och tycker att det ser roligt ut där barnen leker med lego. Det tredje barnet vill då vara med och leka men blir nekad inträde i leken. Då ska det barnet säga emot och bli ”arg”. Då ska någon i publiken säga ”Stopp!” och själv gå in och göra så som det barnet i fråga tycker är rätt eller föreslå en lösning på konflikten som det agerande barnet ska göra. När barnen har kommit fram till en lösning ställer jag olika utvecklande, utmanande och ledande frågor till barnen. Jag kopplar det till vad barnen och jag har pratat om tidigare och ”Ugglan och kompisproblemet” som barnen är bekanta med samt vad barnen har sagt tidigare.


Målgrupp och syfte

Målgrupp: 3 – 5 år
Syfte: Jag har valt följande läroplansmål för att barnen har ett utvecklat självförtroende och är hjälpsamma. Barnen agerar när de upplever att något är fel och blir väldigt berörda när någon blir orättvist behandlad eller blir utstött.

  • ”visa respekt för individen och medverka till att det skapas ett demokratiskt klimat i förskolan, där samhörighet och ansvar kan utvecklas och där barnen får möjlighet att visa solidaritet, ”

(Lpfö 98, rev 2018, s.13)

  • ”samverka i arbetet med aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering och kränkande behandling,”

(Lpfö 98, rev 2018, s.13)


Mål för aktiviteten

  • Spinna vidare på att utveckla empati
  • Stimulera självförtroende och självkänsla
  • Barnen som ingår i aktiviteten ska utveckla förståelse om konflikthantering på ett djupare plan


Pedagogisk miljö och verktyg
I aktiviteten satt vi i läsrummet där det står två soffor som en halvmåne. Vi använde oss av ena soffan, lego, tåg- och tågbana. I första konflikten använde ett barn lego och det andra barnet använde sig av tåg- och tågbana. I andra konflikten lekte två barn med lego och det tredje barnet lekte med tåg- och tågbana

Genomförande och ledarskap
Vi gjorde forumspel som byggde på två olika konflikter. Den första konflikten gick ut på att två barn satt bredvid varandra. Barn 1 byggde med lego, barn 2 byggde med tågbanan och lekte med tåg på tågbanan. Sedan skulle ett tåg ligga mittemellan de två barnen som barn 1 skulle ta. Jag och min handledare, Elisabeth spelade upp samma konflikt som vid första tillfället när min lärare var på besök. Under första konflikten skulle barn 2 säga till barn 1 ”Det var jag som hade tåget!”. Då säger barn 1 till barn 2 ”Men du rörde inte den. Den låg bara här, då får jag ta den”. Barn 2 svarar till barn 1 ”Nej, jag skulle använda den”. Barn 1 säger till barn 2 ”Men nu har jag den! Du får ta någon annan”. Där stoppade ett barn och sa att han ville byta ut barn 2. Efter att de hade spelade samma konflikt några gånger om och flera barn hade bytt positionerna med varandra. Därefter frågade jag ”Hur skulle ni ha löst ett sådant här bråk, om det hade uppstått?”. Då sa ett av barnen ”Båda kan säga förlåt”, ”Varför ska båda säga förlåt?” frågade jag varpå barnet svarade ”För båda vi var elaka”. Jag tyckte att det var en bra idé, har båda varit elaka ska också båda säga förlåt. Några andra svar på min första fråga var ”Man kan trösta, krama, pussa, vi kan leka tillsammans”. Då frågade jag ”Men om man inte vill kramas eller pussas, hur gör man då?”, ett svar jag fick var ”Då säger jag att vi kan leka tillsammans”. Därefter gick vi vidare till den andra konflikten. Då sitter två barn och leker med lego, ett barn sitter bredvid och leker med tåg- och tågbanan och vill vara med men får ej. I den konflikten uppstod mer känslor, vad det berodde på vet jag faktiskt inte. Det skulle kunna bero på att en sådan händelse är igenkännande för fler barn i större utsträckning. Det skulle vara intressant att undersöka. Barnen fick agera flera gånger om även här och byta positioner med varandra. I slutet av aktiviteten frågade jag ”Hur tror ni personen kände sig när man inte fick vara med i leken?”. Ett barn svarade ”Ledsen”, då frågade jag ”Varför?”. Barnet svarade ”För att man blir ledsen i hjärtat”. Då frågade jag ”Ja, det kan man bli, vad kan man göra för att personen ska bli glad?”. Barnet svarade då ”Säga förlåt på riktigt – det är viktigt.”. Jag frågade då ”På vilket sätt? Hur gör man?”. Barnet svarade ”Man kan kramas, man kan pussas eller säga ”förlåt, det var inte meningen”. Då sa jag ”Ja, om personen vill det!”. Ett av barnen har en tendens att säga ”förlåt, det var inte meningen” utan att fundera på vad barnet säger i relation till sitt agerande då det ser väldigt medvetet ut. Då föreslog jag ett svar på vad barnet sa ”Förlåt, jag tänkte inte på vad jag sa eller gjorde”. Därefter pratade vi om vad som hände på ugglan och kompisproblemet då den ena karaktären tar sönder sin kompis bord, det slutade med att de sa i det avsnittet ”Man ska säga förlåt på riktigt – För det är viktigt”. Efter det har många barn verkligen anammat det. Jag kopplade händelsen även till vad ett av barnen sa vid ett tidigare tillfälle ”Om man vill leka med en kompis som vill leka med en själv men man vill inte leka samma sak, då kan man leka det den ena vill först och sedan kan man leka det jag vill och då är båda glada”. Jag blev förvånad över att det barnet sa på det viset eftersom han har svårt att hantera och diskutera om konflikter.

Utvärdering och dokumentation
Innan vi påbörjade forumspelet frågade jag barnen om dem kommer ihåg sist vi gjorde forumspel, när min lärare kom på besök och då vi värmde upp med ”huvud, axlar, knä och tå”. Det mindes de. Jag frågade därefter barnen vad de tyckte om att göra forumspel. De tyckte att det var roligt. Barnet som har svårt att hantera konflikter sa jag till under forumspelet att han hade bra lösningar. För varje gång jag sa att det var ett bra förslag gick näsan mer och mer upp i vädret. Han skulle behöva utveckla tillit till sig själv och självkänsla. Jag insåg den här gången att jag måste utveckla min förmåga att vara tydlig och bestämd som jag och min handledare har reflekterat över många gånger. Barnen gav mig vid senare tillfälle insikt om betydelsen av att det är jag som leder barnen istället för att en aktivitet sker på ett enskilt barns premisser. Det gör att barnen i aktiviteten blir förvirrade och undrar varför regler inte gäller för alla barn. Utifrån den här aktiviteten har jag lärt mig väldigt mycket, bland annat betydelsen av tydlighet och självsäkerhet något som jag efter aktiviteten har påmint mig själv om. Efter aktiviteten gick jag in i personalrummet och skrev ner aktiviteten och ställde frågor till mig själv såsom ”Varför sa jag inte till barnet som har svårt att hantera konflikter på en gång att det inte är okej att han sitter i rummet om han inte deltar i forumspelet?”, ”Vad beror det på att jag inte agerade på en gång när barnen sa ifrån att det inte var okej?”, ”Hur ska jag agera nästa gång? Jag ger barnet två alternativ – Var med på forumspelet eller titta på och stoppa vid önskat tillfälle”. För min del var det här tillfället en viktig pusselbit i min utveckling och mitt lärande.

Referenslista:

Arnesson Eriksson, Marie (2009). Lärande i sagans värld – Om teamaarbete i förskola och förskoleklass. Stockholm:Lärarförbundet

Frelin, Anneli (2012). Lyhörda lärare – Professionellt relationsbyggande i förskola och skola. Stockholm: Liber AB

Lpfö98 (2016). Läroplan för förskolan. Reviderad 2018. Stockholm: Skolverket

Viveka Rasmusson & Bodil Erberth (2008). Undervisa i pedagogiskt drama: från dramaövningar till utvecklingsarbete. Lund: Studentlitteratur

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tio − 1 =