Didaktisk planering forumspel

Ramfaktorer och sammanhang
Innan aktiviteten börjar har vi läst en bok som berör att det är okej att vara arg på varandra och vad barnet kan göra om ilska uppstår. Jag kommer att läsa boken efter lunch. Efter lässtunden kommer jag att ställa frågor om boken och vad den handlar om. Efter att vi har pratat klart om boken kommer den besökande läraren till avdelningen. När besökande läraren kommer ska vi vara där läsvilan sker. Då kommer vi att börja med att göra huvud, axlar, knä och tå för att bli avslappnade. Syftet med att jag ska läsa en bok innan forumspelet är för att det ska uppstå tankar och reflektioner hos barnen över hur dem skulle agera om bråk uppstår med ett eller flera barn och tänka tillbaka på vad vi har diskuterat och reflekterat kring tidigare. Därefter spelar jag och min handledare Elisabeth forumspel. Jag använder mig av forumspel för att vi tillsammans ska bearbeta konflikter och för att barnen själva ska komma på möjliga lösningar. Vi förklarar hur forumspel går till, vad som kommer att hända och vad deras uppgift är. Barnen sitter och tittar på när vi agerar, när ett barn tycker att något är fel säger hon/ han ”Stopp!” och byter ut den personen som gör fel (Rasmusson och Erberth, 2008, s.151). Efter forumspelet ska vi utvärdera om vad jag läste för bok, vad den handlade om, vad vi gjorde efter att ha läst boken och vad som hände under forumspelet. Barnen får uttrycka sina tankar och åsikter om vad dem tyckte om forumspelet och bråket som uppstod under forumspelet.

Målgrupp och syfte
Målgrupp: 3 – 6 år
Syfte: Jag har valt aktiviteten för att barnen i gruppen har kunskaper om att uttrycka sina känslor och att lösa konflikter på ett problemlösningsinriktat sätt som jag vill spinna vidare på.
Arbetslaget jobbar varje dag med att göra barnen självständiga. Ett av deras mål är att barnen själva kunna lösa konflikter som uppstår i barngruppen. Arbetslaget jobbar på att barnen ska utveckla kunskaper om att själva kunna resonera och på så sätt komma fram till egna lösningar utifrån olika vardagssituationer. Därav har jag valt följande läroplansmål:

  • Arbetslaget ska stimulera barnens samspel samt hjälpa och stödja dem att bearbeta konflikter, reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra,
  • Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
  • förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,(Lpfö 98, rev 2018, s.13)

Mål för aktiviteten

  • Utveckla förståelse för hur en situation kan lösas utan att skada eller såra någon annan
  • Utveckla kunskaper om att uttrycka sina känslor
  • Utveckla empati

Pedagogisk miljö och verktyg
Vi ska sitta i läsrummet när jag läser boken. Sofforna som barnen ska sitta i står som en halvmåne och stolen som jag ska sitta på står i mitten av sofforna. Efter läsvilan ska vi börja med forumspelet. Under rörelseövningen kommer vi att använda oss av samlingsmattan. Jag har valt huvud, axlar, knä och tå för att det är en aktivitet som jag vet att alla barnen kan utantill. Barnen blir tryggare när det ingår en övning som barnen känner till sedan tidigare när vi ska göra forumspel som barnen inte har provat tidigare. Vi kommer att använda oss av sex leksaksbilar och samlingsmattan under forumspelet. Barnen får sitta på samlingsmattan och jag och min handledare står upp vänd mot barnen, på så sätt kan vi enkelt få barnens fokus. Under forumspelet kommer jag att bygga ett hus med klossar och min handledare kommer att leka med fyra bilar, två bilar ligger i närheten av henne som hon inte ska röra förrän jag vill ha bilarna.

Genomförande och ledarskap
I början av lässtunden kommer jag att berätta vad vi kommer att göra först och vad som kommer att ske efter lässtunden. Efter lässtunden diskuterar vi om boken där jag ställer öppna frågor som ger möjlighet till olika möjliga svar (Riddersporre och Persson, 2010, s.147). När vi har pratat om boken förklarar jag för barnen att dem får sitta på samlingsmattan, som vi har pratat om tidigare och jag och min handledare kommer att spela forumspel. När vi sitter på samlingsmattan kommer jag berätta hur forumspel går till. Rasmusson och Erberth förklarar att scenen som spelas upp ska vara en kort och tydlig vardagskonflikt. Ett barn byter ut den rollfigur som behöver hjälp och kommer med förslag på lösning. Det är däremot desto bättre ju fler lösningar barnen kommer med, vilket leder till att barnen ges mer verktyg att hantera konflikter i framtiden. Syftet är inte att hitta en rätt lösning, syftet är att hitta flera möjliga lösningar (2008, s.152). Sara och Alice är 4 år och går på samma avdelning. De brukar leka tillsammans men inte just nu. Min handledares karaktär, Sara är ett barn som leker med fyra leksaksbilar och i närheten av henne ligger det två andra leksaksbilar. Min karaktär, Alice är ett barn som bygger ett hus med klossar. Alice ser att det ligger två leksaksbilar bredvid Sara som hon inte leker med för tillfället. Alice går därför fram till Sara och tar de två leksaksbilarna som ligger i närheten av Sara. Sara tar bilarna snabbt från Alices händer och säger ”Jag hade de!”, Alice svarar tillbaka ”Men du leker inte med de, jag såg att bilarna låg här borta och du rörde inte bilarna, jag behöver bilarna till mitt hus som jag bygger med klossarna”. Sara säger ”Men jag hade de! Jag behöver de faktiskt nu och du får hitta andra bilar”. Alice svarar då ”Men billådan är tom, kan jag få ha bilarna en stund och sen när jag är klar så får du tillbaka de?”. Sara svarar ”Nej! Jag behöver de nu faktiskt, du får bilarna när jag har gått hem”. Alice blir då arg och säger ”Jag kan inte det, för jag går hem före dig”. Sara svarar då ”Då får du leka med de bilarna imorgon, för nu har jag tagit bilarna”. Hur ska Alice och Sara göra för att lösa bråket? Förhoppningen med att min handledare har en karaktär som inte vill dela med sig av leksaksbilarna är att ett barn ska byta ut min handledare. Syftet med att jag vill spela mot ett barn är att jag ska utveckla kunskaper om hur jag kan agera om en sådan situation uppstår i verksamheten.

Utvärdering och dokumentation
I slutet av lässtunden ska jag ställa frågor om boken såsom vad den handlade om och direkta frågor till barnen som tillexempel vad tänkte ni när jag läste boken?, hur tycker ni att ett sådant här bråk bör lösas?, vad skulle du ha gjort om ett barn var elakt mot dig?, hur ska du vilja att ett annat barn gör för att göra dig glad om det är du som är arg? En pedagog i arbetslaget ska ta bilder på mig och min handledare, Elisabeth när vi agerar som jag också kommer att sätta upp på dokumentationsväggen. I slutet av forumspelet ska vi diskutera vad barnen tyckte om lässtunden, rörelseövningen och forumspelet. Då kommer jag att ställa frågor såsom vad tyckte ni om boken?, vad handlade boken om?, hur kändes det att göra huvud, axlar, knä och tå?, vad tyckte ni om forumspel?, vad handlade bråket om?, skulle ni vilja göra en likadan aktivitet igen?, var det något som var svårt eller lätt respektive roligt eller tråkigt? En eventuell svårighet med forumspel är att det kan vara väldigt känsligt för barnen att visa sig sårbara och tala om sina känslor. Det krävs att pedagogerna diskuterar och reflekterar med barnen om känslor, konflikthantering och empati och ger dem verktyg i att hantera sina känslor.

Referenslista:

Lpfö98 (2016). Läroplan för förskolan. Reviderad 2018. Stockholm: Skolverket

Riddersporre & Persson (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & kultur

Viveka Rasmusson & Bodil Erberth (2008). Undervisa i pedagogiskt drama: från dramaövningar till utvecklingsarbete. Lund: Studentlitteratur

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tretton + 11 =