B1 Färg

Pedagogen kan med barngruppen samtala om vad det finns för färger. Då lär sig barnen att respektera andra människor. Barnen får beskriva vad de känner till för färger och om de tycker om en eller flera färger, då lär de sig att uttrycka sina tankar. Pedagogen kan göra känslokort och låta barnen reflektera över skillnader och jämföra olika färger och känslor. När man har gjort den övningen kan man låta barnen välja vad de vill måla med för typ av färg, de får sätta känslorna på pappret på sitt eget sätt. Då lär de sig att beskriva olika känslor och kan se om en annan person är ledsen eller glad till exempel. En del kanske ritar en gul gubbe som ser glad ut. Ett annat barn kanske ritar hans/ hennes pappa brun som var arg dagen innan. Barnen lär sig att människor kan tycka olika
Kan glad vara svart? Kan arg vara blå? Kan till exempel glad beskrivas som att det är färg gul? Kan man känna flera känslor samtidigt?

Utdrag ur lpfö 98/16

”Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.”

”Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenhet i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.”

”Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra” s.10

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar” s. 8

”Arbetslaget ska visa respekt för individen och medverka till att det skapas ett demokratiskt klimat i förskolan, där samhörighet och ansvar kan utvecklas och där barnen får möjlighet att visa solidaritet” s.9

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

1 × fem =