Min estetiska läroprocess

Mina erfarenheter inom bild är att vi i grundskolan skulle skapa realistiska bilder eller säsongsföremål.

Jag har blivit medveten om hur jag ska uttrycka mig, men även vad jag ska uttrycka mig om barns skapande. Jag tar med mig från bild seminarierna att det inte handlar om att barnen ska skapa något, att barnen skapar har betydelse. Barnen ska slippa känna prestationsångest. Upplevelsen och upptäckandet ska ske på barnets villkor. Jag kommer att arbeta med olika former av material tillsammans med barnen.

Mina erfarenheter inom musik är bristfälliga. Jag var nervös inför seminarierna, men nervositeten la sig snabbt.

Jag ska lära mig att spela gitarr, då jag upplevde att det var lättare att sjunga då. Jag tar med mig hur jag kan bidra till att barnen kan uttrycka sig genom musik, hur barnen kan utveckla sin språkliga förmåga och hur jag kan bilda en trygghet och gemenskap i barngruppen. Jag har blivit medveten om hur viktigt det är för barns utveckling att kombinera drama, musik och bild i en verksamhet.

Mina erfarenheter inom drama är dåliga i form av att spela olika former av roller.

Från drama seminarierna har jag blivit medveten om hur jag ska agera för att få med mig barnen på äventyr, utveckla och uppmuntra alla deras olika egenskaper. Jag kommer definitivt att arbeta med dramaäventyr och konflikthantering i barngruppen. Jag ser fram emot att få känna att jag är en del i barnens utveckling.

Denna kurs har varit väldigt givande och rolig för mig både som pedagog och person. Jag tycker att det är så synd att vi inte får någon mer estet kurs! Jag såg fram emot varenda seminarium och var lika nyfiken som ett barn på vad vi skulle få lära oss.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tretton − 8 =