Vi har arbetat med att ändra texten men behålla samma melodi i en varsin barnsång. Jag använde mig av räven raskar över isen. Min målgrupp är mellan 4 – 5 år.
Jag har ändrat sångtexten på följande sätt
”Haren skuttar över stigen, haren skuttar över stigen.
Får jag lov, får jag lov att mumsa risen?
Nu flyr jag ner i min håla så jägaren ej skjuter mig”
Jag vill att barnens intresse ska väckas om harar, vad de äter, att de springer och hur de lever. Det står i läroplanen att barnen ska utveckla kunskaper inom växter, djur och olika samband i naturen. Det står även att barn ska utveckla respekt för allt levande och omsorg för sin närmiljö. Jag vill inspirera barnen att vi gör om en sångtext utifrån barnens intresse och fantasi. Vi kan även utifrån deras fantasi och intresse göra en sång där utgångspunkten är harar. Vi kan gå ut i skogen och undersöka om vi hittar olika djurs bajs och lära oss att skilja på de. När barnen kommer tillbaka till förskolan kan man spinna vidare på hartema och diskutera hur harar kan se ut beroende på var man lever på jorden. I läroplanen står det att barn ska utveckla förmåga om sin kultur, värden, traditioner, språk och historia. Barn ska bli medvetna och delaktiga i andras kultur för att utveckla en förmåga att förstå och leva sig sin i andras villkor och värderingar. Pedagogen kan ge barnen möjlighet att måla harar och sjunga olika sånger om harar. Pedagogen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin skapande förmåga och förmåga att uttrycka upplevelser, tankar och erfarenheter i lek, bild, rörelse, sång, musik, dans och drama. Efter att man har arbetat med harar kan man till exempel gå vidare med kanin som är väldigt lik hare och låta barnen reflektera över skillnader mellan hare och kanin.